Frågor och svar

Vanliga frågor

Brandskydd

Vad kan jag göra för att minska risken för att brand uppstår i min lägenhet?

Genom att bidra till att hålla fria utrymningsvägar gör att du som hyresgäst ökar tryggheten vid en eventuell utrymning på grund av brand. Framkomligheten får inte hindras och enligt svensk lag får inget brännbart material förvaras i trapphus. Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner. Även ambulanspersonal med bår behöver lätt ta sig fram. I trapphus är det förbjudet att förvara barnvagnar, rullstolar och cyklar med mera. 

Får du ladda din elbil i ett vanligt eluttag?

Nej, det är inte säkert att ladda din elbil i ett vanligt eluttag. Det kan innebära allvarliga säkerhetsproblem och kan även öka brandrisken. 

Brandskydd i flerfamiljshus

AB Hultsfreds Bostäder arbetar kontinuerligt med systematiskt brandskyddsarbete som även benämns SBA.

Huvudmålet med SBA är att öka medvetenheten kring det förebyggande arbetet så att bränder inte uppstår, samt att kunna agera vid händelse av brand.

Du som bor i våra lägenheter hittar mer information här.

Här hittar du goda råd för brandvarnare och brandsläckare.

Felanmälan

Vad räknas till en vanlig felanmälan?

En “vanlig” felanmälan kan omfatta flera olika ärenden som behöver åtgärdas i din bostad eller fastighet. Här är några exempel på vad som räknas som vanliga serviceärenden, som ska åtgärdas inom 1 vecka:

  1. Droppande eller läckande kranar, element eller toalett: Om du upptäcker att en kran, element eller toalett läcker, är det ett vanligt ärende som du kan anmäla.
  2. Stopp eller bubblande ljud i avlopp: Trots att du har rensat avlopp och vattenlås kan det uppstå problem med avloppet. Detta är också ett vanligt ärende.
  3. Trasig kyl, frys eller spis: Om någon av dessa apparater inte fungerar som den ska, kan du anmäla det för åtgärd.
  4. Fasta armaturer som är trasiga: Om en lampa eller annan fast armatur är trasig, är det ett ärende som kan åtgärdas.
  5. Trasiga dörrar och fönster: Om du har problem med dörrar eller fönster, kan du anmäla det.
  6. Eluttag och strömbrytare: Om eluttag eller strömbrytare inte fungerar, är det ett vanligt ärende.
  7. Trasig fast badrumsinredning: Om något i badrummet är trasigt, kan du anmäla det för reparation.
  8. Vatten saknas: Om du upplever att vattnet inte kommer som det ska, är det ett ärende att anmäla.
  9. Värme som inte fungerar tillfredsställande: Om värmen inte är tillräcklig under en längre tid, kan du anmäla det.

Tänk på att vissa mindre ärenden, som att byta batteri i brandvarnaren, bta glödlampor, rensa avlopp och vattenlås eller rengöra filter i spisfläkt, kan du själv åtgärda. Om du är osäker, är det alltid bäst att kontakta fastighetsägaren för råd. Vill du att vi hjälper dig, kan vi göra det mot en kostnad.

Vad räknas som akut?

Det är viktigt att känna till att akuta fel hanteras på ett annat sätt, än en vanlig felanmälan. Akuta fel inkluderar situationer som utgör fara för personer eller fastigheten, såsom vattenläckage, hiss som stannat eller strömavbrott. Vid akuta fel ring vår Hyresgästsupport för åtgärd, 010-354 20 45, vardagar 10:00-12:00 och tis-tor 13:00-16:00, utanför vår telefontid hänvisar vi till Kommunens kontaktcenter, 010-354 20 00.

Vad gör jag om ett fel uppstår i min lägenhet?

Om något är fel i din lägenhet eller i huset du bor i kan du göra en felanmälan genom att logga in på Mina sidor, skicka in den här via hemsidan eller ringa felanmälan under telefontid.

Hultsfred

Central felanmälan 010-354 20 44, vardagar kl. 08.00 - 09.30.

Silverdalen

Fastighetsskötarexpeditionen på Parkvägen, 010-354 41 26.
Telefontid vardagar kl. 09.00 - 09.30.

Målilla/Mörlunda

Fastighetsskötarexpeditionen på Furuängsvägen i Mörlunda,
010-354 41 27. Telefontid vardagar 09.00 - 09.30.

Virserum

Fastighetsskötarexpeditionen på Bastugatan, 010-354 41 28.
Fasttighesskötarexpeditionen på Ringvägen, 010-354 41 29.
Telefontid vardagar 09.00 - 09.30.

Om ett fel kan innebära risk för personskada eller skada på fastigheten betraktas det som akut. Ring vår Hyresgästsupport för åtgärd, 010-354 20 45, vardagar 10:00-12:00 och tis-tor 13:00-16:00, utanför vår telefontid hänvisar vi till Kommunens kontaktcenter, 010-354 20 00 Utanför arbetstid ringer du fastighetsjouren på telefon 010-354 20 44.

Vid fara för liv, egendom och miljö ring 112.

Hur felanmäler jag i en kommunal fastighet?

I våra kommunala fastigheter felanmäler du enklast på vår hemsida. Du kan också ringa in på 010-35 420 44 dygnet runt. 

Hur fungerar Hultsfreds Bostäders jourverksamhet?

Jourverksamheten 010-35 420 44

Felanmälan som genererar reparationer under icke kontorstid - kostar pengar. Det är därför en gemensam angelägenhet för såväl bostadsbolag som hyresgäster att den inte utnyttjas i onödan. Akuta fel av "katastrof-fall" SKA anmälas till jouren, för att förebygga personskador, eller för att förhindra att större skador uppstår. Man måste som hyresgäst vara beredd på att "fel" man anmäler, kan bedömas som mindre akut, och att åtgärden får vänta till ordinarie arbetstid.

  • En person som sitter fast i hissen är ett klart katastrof-fall.
  • När lyset inte fungerar i en del av lägenheten skall hyresgästen själv undersöka om det är fråga om en trasig säkring.
  • Fönster som är utslaget får vänta till dagen efter.
  • Har du låst dig ute öppnar vi mot betalning. Dock EJ mellan 22.00 - 06.00.
  • Om en huvudsäkring löst ut, ring jouren.
  • Kranar eller element som "droppar" kan vänta till dagen efter. Sätt en burk eller dylikt under "droppet".
  • Vid pannstopp anlitas jouren vid den kalla årstiden. På sommaren bör man klara sig utan varmvatten till ordinarie arbetstid.
  • Stopp i avloppsstam bör anmälas till jouren.
  • Vid översvämning i lägenheten, ring jouren.
  • Om det ryker ur grannens lägenhet, och brandrök misstänks RING 112!
  • En sprucken toalettstol kan vänta till dagen efter, om inte vattnet rinner ut på golvet. Stäng gärna av vattnet till WC-stolen.
  • En trasig tvättmaskin får vänta, om det inte föreligger risk för personskada.
  • När WC-stolen inte fungerar kan man stänga av den, och "spola" med en hink för att nästkommande dag felanmäla på ordinarie arbetstid.
  • Fel på frysen kan vänta, men tänk på att inte öppna mer än nödvändigt.

Har du låst dig ute?

Vi på Hultsfreds Bostäder tillgodoser våra hyresgäster med nyckelservice vardagar klockan 07:00-16:00 till en kostnad av 342 kronor och övrig tid till en kostnad av 835 kronor. Nattetid klockan 22:00-06:00 har vi ingen nyckelservice. 

För att få hjälp under öppettid ring vår Hyresgästsupport, 010-354 20 45, vardagar 10:00-12:00 och tis-tor 13:00-16:00, utanför vår telefontid hänvisar vi till Kommunens kontaktcenter, 010-354 20 00 och utanför arbetstid ringer du fastighetsjouren, 010-354 20 44.

Uthyrning

Får vem som helst hyra lägenhet hos er?

Vår hyrespolicy

1. Ålder och registrering: För att teckna hyreskontrakt hos oss måste du vara myndig, det vill säga fyllt 18 år, samt vara folkbokförd på den aktuella adressen.

2. Tidigare hyresförhållanden: Vi förväntar oss att hyresgäster har en god historik av tidigare hyresinbetalningar och att tidigare boenden skötts utan väsentliga anmärkningar.

3. Ekonomisk stabilitet: Din inkomst ska täcka hyran och kan inkludera lön från anställning, pension, a-kassa, studiemedel, sjukbidrag eller beviljat stöd från myndighet. Vi kommer att utföra en kreditupplysning och förväntar oss att det inte finns betalningsanmärkningar eller andra skulder som kan påverka din förmåga att betala hyra.

4. Boendestandard: Vi tillåter endast hyra av lägenheter som tillåter maximalt två personer per rum, där köket inte räknas.

5. Försäkring och referenser: Det krävs en giltig hemförsäkring för din lägenhet och på begäran förväntas goda boendereferenser kunna presenteras.

6. Tidigare kontakter: Vi kommer att beakta tidigare kontakter och hur de har skötts i vår bedömning av hyresavtalet.

Det är vi som hyresvärd som gör den slutliga bedömningen om hyresavtalet kan tecknas.

När och hur betalar jag min hyra?

Du betalar din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du en hyresavi där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald.

Hyresavin finns på mina sidor

När du loggar in på Mina sidor kan du se och skriva ut dina senaste hyresavier. Du kan plocka upp din hyresavi för att till exempel hitta det OCR-nummer som du behöver om du betalar via din internetbank. Du kan också se historik och om en avi är registrerad som betald eller inte.

Autogiro

Du kan välja autogiro så att hyran betalas automtiskt. Kontakta oss för att få en blankett hemskickad. När autogirotjänsten träder i kraft framgår detta tydligt på hyresavin. 

Observera att du behöver se till att det finns pengar på ditt bankkonto senast dagen före sista betalningsdag. Pengarna förs sedan automatiskt över från ditt bankkonto samma dag som hyran förfaller till betalning. Sista betalningsdag framgår av din hyresavi.

Problem att betala hyran?

För att undvika betalningsanmärkningar, dröjsmålsränta eller inkassokostnader är det viktigt att hyran betalas i tid. Om du inte betalar hyran alls eller är sen upprepade gånger med inbetalningarna, kan du förlora din hyresrätt och bli avhyst från din bostad.

Om du av någon anledning inte kan betala din hyra i tid, är det viktigt att du tar kontakt med oss.


Får man hyra ut i andra hand?

Om du inte ska bo i din lägenhet under en tid kan du i vissa fall hyra ut den i andra hand. Du måste dock alltid ha tillstånd först.

För att få hyra ut din hyresrätt i andra hand måste du alltid ansöka om tillstånd. Om du inte fått tillstånd och ändå hyr ut lägenheten i andra hand, riskerar du att bli av med hyreskontraktet.

Du ansvarar för lägenheten

Som förstahandshyresgäst ansvarar du fortfarande för hyresbetalningen och lägenheten, även under tiden då du hyr ut den i andra hand. Hultsfreds Bostäder behöver din tillfälliga adress under den tid som lägenheten är uthyrd i andra hand.

Tänk på att det kan vara bra att noga undersöka att din hyresgäst kan betala hyran och sköter sig. Du måste också se till att det finns en gällande hemförsäkring för lägenheten under tiden du hyr ut. 


Vart hämtar jag mina nycklar?

Dina nycklar hämtar du ut på avtalad tid, på kontoret på Norra Oskarsgatan 103, Hultsfred.

Bor du i något av våra ytterområden hämtar du dina nycklar hos fastighetsskötaren efter överenskommelse.

Hur går man tillväga för att hyra lägenhet hos er?

Det första du behöver göra för att kunna använda våra digitala tjänster är att registrera dig. När du gjort det kan du logga in på vår hemsida och göra intresseanmälningar på lediga objekt. Du kan också skapa din egen sökprofil och få förslag med e-post på objekt som matchar dina önskemål. 

För att söka en bostad hos oss behöver du samla poäng i vår bostadskö. Du får 1 köpoäng för varje dag du står i vår bostadskö.

När du tilldelats en lägenhet hos oss så nollställs dina köpoäng. I samband med detta blir du avaktiverad i vårt kösystem. Vill du återaktivera dig i kön för att samla nya köpoäng gör du det via Mina Sidor.

Avflyttning

Besiktning

Din lägenhet kommer att besiktigas innan du flyttar. Vill du själv vara med vid besiktningen kontaktar du vår kundtjänst, 010-354 20 00, och bokar tid. Observera att du blir betalningsskyldig för skador som inte räknas som vanligt slitage.

Så går besiktningen till

Vår besiktningsman kontrollerar om något i lägenheten har gått sönder eller skadats. Om det finns skador som anses vara större än vanligt slitage som du blir ersättningsskyldig för.

Under besiktningen bedöms bland annat ytskikt som tapeter, golv, luckor, dörrar och vitvaror. I bedömningen tar besiktningsmannen hänsyn till hur gamla tapeter och golv är.

Skador som du kan behöva betala för

  • Stora och många hål efter till exempel en bokhylla.
  • Porslin som är skadat, exempelvis toalettstol och handfat.
  • Hål i dörrar och golv.
  • Inrökta lägenheter där ommålning (patentering) krävs innan ny hyresgäst kan flytta in.
  • Fettfläckar på väggen bakom sängen som oftast beror på att sängen saknat huvudgavel.
  • Rivskador på tapet.
  • Trasiga speglar eller fönsterrutor.
  • Inredning och originaldelar som tagits bort.

Viktigt att veta inför besiktningen

  • All utrustning som tillhör lägenheten (dörrar, badrumsskåp, köksskåp och hatthylla och så vidare) måste finnas i lägenheten vid besiktningen.
  • Vid besiktningen får golv inte vara dolda av heltäckande mattor.
  • Digitalbox och brandvarnare tillhör lägenhetens utrustning och ska därför lämnas kvar när du flyttar.  

Innan du flyttar

Innan du flyttar behöver du åtgärda eventuella besiktningsanmärkningar. Om nya skador uppkommer efter besiktningen, eller om dolda skador framkommit, måste du meddela Hultsfreds Bostäder.

En noggrann flyttstädning är viktig för att nästa hyresgäst ska kunna flytta in i lägenheten utan ytterligare städning. Observera att om städningen inte blir godkänd kan du komma att debiteras för en ny städning. Alla utrymmen som tillhör lägenheten måste städas, inklusive balkong, förråd och eventuellt garage. Ta gärna hjälp av vår checklista för flyttstädning om du städar själv. Om du inte har tid att städa beställer du en flyttstädning av en städfirma. Du kan använda rutavdrag. 

Ta med dig dina saker och lämna eventuella bruksanvisningar

När du flyttar måste du ta med dig alla dina tillhörigheter som finns i lägenheten, men också de saker som du förvarat i förråd, garage och på balkong/uteplats.

Om du fått bruksanvisningar och/eller skötselanvisningar för lägenhetsutrustning lämnar du dessa i lägenheten till nästa hyresgäst. (Även box i de lägenheter där det finns).

 

 


Visning av lägenheten innan du flyttar

När du har sagt upp din lägenhet ska den visas för nya hyresgäster. Det är du som hyresgäst som visar lägenheten. Här kan du läsa om hur det går till samt tips inför visningen.

Så går det till

När du har sagt upp din lägenhet kommer den att publiceras på Hultafreds Bostäders marknadsplats, på hemsidan. år bostadsförmedlare hör av sig till dig för att boka tid för visning av lägenheten. Som avflyttande hyresgäst är du enligt hyreslagen §26 skyldig att visa din lägenhet på lämplig tid för kommande hyresgäster.

Förhinder

Om du skulle få förhinder med kort varsel och inte kan hitta någon annan som kan visa din lägenhet – ring vår Bostadsförmedling, 010-354 20 46, så att vi kan informera de inbjudna och boka in en ny tid med dig. 

Tips inför visning

  • Du behöver inte tömma din bostad innan visningen, men om du vill kan du ställa undan dina mest personliga saker.
  • De som bjudits in till visningen har fått information om bostaden, men kan ha frågor om lägenheten, huset och området. Om du inte kan svara angående tvättstuga, cykelförråd, parkering/garage eller liknande – hänvisa dem till vår bostadsförmedling, 010-354 20 46.
  • Flera vill kanske fotografera eller filma i lägenheten, men det är du som bestämmer om du godkänner det eller inte. 
  • Om du har husdjur som till exempel hund och katt är det bra att ha lite extra koll på dem under visningen.

Flyttstäda

Städa lägenheten så att du själv skulle känna dig välkommen att flytta in. Har du inte tid att städa bokar du en flyttstädning av en städfirma. Du kan använda rutavdrag. 

Dammsug, torka golv, torka ur garderober och rengör målade ytor som fönsterkarmar, dörrkarmar och golvlister. Lägg lite extra tid på städningen av kök och badrum.

Kök

Rengör spisen och ugnen. Dra även fram spisen genom att ta tag i kanterna och städa bakom spisen. Rengör köksfläkten och fläktfiltret. Kyl och frys ska avfrostas och rengöras. Köksskåpens in- och utsidor tvättas rena. Bänkar, kakel, kryddhylla och skärbrädor torkas rena.

Badrum

Rensa golvbrunnen och rengör under eventuellt badkar. Rengör toalett, handfat, dusch och badkar. Tänk på att även torka av utsidan av toalettstolen och undersidan på handfatet. Putsa spegeln och torka ur badrumsskåp.

Ta gärna hjälp av vår checklista för flyttstädning.

Vart lämnar jag mina nycklar?

När det är dags för avflyttnig och lägenheten är tömd och städad, lämnas alla nycklar i nyckelinkastet på Norra Oskarsgatan 103, Hultsfred. 

Du hittar nyckelinkastet på husväggen till vänster, vid entrén, nedanför trappan.

Bor du i något av våra ytterområden lämnar du nycklarna till fastighetsskötaren.

TV och bredband

Vår guide till tv och bredband

Tvättstugor

Hur bokar jag tid för tvättstugan?

  • Bokning sker i de flest tvättstugor via bokningstavlor med cylinder. Bokning sker då genom att låsa fast tvättcylindern i tavlan på aktuell dag och tid. När tvättpasset är slut tar du bort cylindern. 
  • I vissa tvättstugor bokar man genom att skriva upp sig på en tvättlista. Tvättlistan finns placerad intill tvättstugan. 
  • Vi har i några tvättstugor infört ett digitalt bokningssystem där man får boka via en tavla som är placerad vid tvättstugan. Man behöver då en tag för att boka och för att komma in i tvättstugan på bokad tid. Detta system har också så att man kan boka tid via sin dator eller en app i mobilen.
  • Efter avslutat pass får ny tid inbokas. Du får inte använda tvättstugan på någon annan tid än den du bokat! 
  • Tvättstugan får användas mellan 07.00 - 22.00

  • Du får inte använda tvättstugan för tvätt som tillhör personer utanför fastigheten.

Hur vet jag att jag lämnat tvättstugan i rätt skick?

Följ noga alla instruktioner för maskinerna. Torktumlare, tvättmaskinstrummor, golv med mera ska rengöras efter användning, samt även tork- och mangelrum. Spola aldrig vatten på maskinerna.

  • Om något inte fungerar eller går sönder när du är i tvättstugan - ring felanmälan.
  • Observera att det inte finns någon jour efter arbetstid i tvättstugan, om det inte föreligger risk för personskada.

Lämna alltid tvättstugan i det skick som alla och inklusive du själv vill mötas av. 


Parkering

Parkering

Bilparkering inom bostadsområdet får endast ske på anvisade parkeringsplatser och gäller endast personbilar. Personbilen ska vara i kördugligt skick. 

Kör inte in i bostadsområdets gångar med bil annat än för av- och pålastning. 

Det finns parkeringsplatser med motorvärmare samt carport- och garageplatser för uthyrning. 

Hultsfreds Bostäder har än så länge inga egna laddpunkter, tänk därför på att inte ladda elbilen i ett vanligt eluttag. 

Underhåll och reparationer

Hur lång är intervallen för att få min lägenhet renoverad?

Du har som hyregäst rätt att få lägenheten målad och tapetserad med jämna mellanrum. Detta sker efter 12 år. Även golv, spis, kyl/frys byts regelbundet, men med längre intervaller. Den som avstår från renovering kommer att få en hyresrabatt året efter att renoveringen skulle ha utförts.

Får jag renovera själv?

Du har rätt att måla om och tapetsera i lägenheten du hyr av oss efter överenskommelse. När du renoverar själv i lägenheten måste du utföra eventuella arbeten på ett fackmannamässigt sätt. Du bör också använda färger och material som hyresgäster i allmänhet kan godta och förändringen får inte vara extrem. 

Om du ska borra i en vägg är det viktigt att du inte borrar där det finns risk att du skadar elledningarna. Undvik därför att göra hål ovanför eller under en strömbrytare eller ett vägguttag.

Du får inte borra upp hyllor, skåp eller speglar i bad- och duschrum eftersom plugghålen förstör fuktspärren och ökar risken för vattenskada. 


Försäkring

Behöver jag hemförsäkring när jag bor i lägenhet?

AB Hultsfreds Bostäders försäkringar täcker bara skador på själva byggnaden. Inbrott, brand, översvämningar och andra olyckor kan drabba vem som helst av oss. Du kan också bli ersättningsskyldig för de skador som orsakats på fastigheten, till exempel genom strömmande vatten från ett trasigt akvarium eller en läckande disk- eller tvättmaskin. Samma sak kan gälla sönderslaget tvättställ, badkar eller WC-stol. Då och vid andra tillfällen kan det vara bra att ha en hemförsäkring. Det du själv har i lägenheten och i ditt vinds- eller källarförråd kan vid skada bara ersättas av din hemförsäkring. Du vet väl också att det du har i källarförrådet inte får ligga direkt på golvytan för att försäkringen ska gälla.

Ta som exempel att någon i huset orsakar översvämning som drabbar din lägenhet, och du måste evakueras under tiden din lägenhet iordningsställs. Då är försäkringsreglerna sådana att det är din hemförsäkring som ska täcka alla kostnader du får i samband med skadan, till exempel telefon- och flyttkostnader, lösöre och eventuellt evakueringskostnader med mera.

Skaffa hemförsäkring redan idag - när skadan är skedd är det försent. 

Vad gör jag om jag får ohyra i min lägenhet?

Försäkring mot ohyra

Ohyra är dessvärre inte ovanligt, men vi har försäkring emot detta. För din egen skull, och vår gemensamma trevnad ber vi dig att omedelbart anmäla om du får ohyra i lägenheten. Det är lätt hänt att drabbas av exempelvis mjölbagge, silverfisk, myror eller några andra liknande "inkräktare". Det är lättare att bli av med "snyltgästerna" om du slår larm så fort du upptäcker dem. Du ska själv ringa direkt till vårt saneringsföretag Anticimex i Västervik på telefon 075-245 10 00 och bestämma tid för besök av deras sanerare.

Inomhusmiljö

Hur ser radonhalten ut i min hyreslägenhet?

I vissa hus förekommer radon vilket är en anledning att måna om god ventilation i lägenheten. Radon är en ädelgas som finns i naturen och kommer från radioaktiva grundämnen som finns naturligt i berggrunden och i stenbaserade jordarter.

Sedan en tid tillbaka arbetar vi med att kartlägga och åtgärda radonhalten i våra fastigheter. Vi har kartlagt flertalet lägenheter och vi kommer att fortsätta våra mätningar under aktiva mätperioder, vilket är 1 oktober till 30 april. Mätningarnas omfattning godkänns av kommunen. Mätresultaten kommer att ligga till grund för en åtgärdsplan.

Att åtgärda radonförekomst kan vara svårt och vi har provat olika metoder i olika hus med varierande resultat. Vi har kommit en bit på väg, men har fortfarande lägenheter med för hög radonhalt. De lägenheterna kommer vi att åtgärda successivt. Vill du veta radonhalten i din lägenhet kontakta vår Tekniska förvaltning, 010-354 20 47. 

Upplever du att det är kallt i lägenheten?

Har du rätt temperatur?

Hultsfreds Bostäder eftersträvar att inomhustemperaturen i din lägenhet under uppvärmningssäsongen enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska vara minst 20 grader och av miljöskäl som högst 21 grader.

Om du upplever att det är kallt kan du börja med att mäta temperaturen hemma hos dig. Du mäter temperaturen 1 meter från yttervägg och på 1 meters höjd från golvet. Visar termometern lägre än 20 grader kan du kontrollera:

  • Har du möblerat tätt framför elementet så att t ex soffan eller sängen hindrar värmen från att sprida sig i rummet?
  • Har du hängt gardiner för termostaten som gör att den känner av en högre temperatur än det är i rummet och därför slår av värmen för tidigt?
  • Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en felanmälan. Lufta inte elementet själv eftersom risken finns att du tömmer värmesystemet på vatten.
  • Är elementet kallt nedtill men varmt upptill? Det är helt i sin ordning. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp.

Fortfarande lägre än 20 grader i lägenheten?

Om du har kontrollerat allt och det ändå är kallt i lägenheten kan det ha uppstått något problem i ett enskilt element eller i värmesystemet. Då gör du en felanmälan så att vi kan kontrollera om elementen behöver luftas eller om en termostat har hakat upp sig. Är det fortsatt kallt i lägenheten skickas din anmälan vidare till våra drifttekniker som tittar på andra åtgärder i värmesystemet.

Varmt inomhus på sommaren?

Varmt sommarväder kan ge höga inomhustemperaturer i många lägenheter.

Är det över 26 grader i lägenheten under en långvarig period räknas det som för varmt. Men under extrema väderförhållanden som värmeböljor gäller inte det här. SMHI klassar det som värmebölja om temperaturen någon gång under dygnet överskrider 25 grader under fem dagar i rad.

Hultsfreds Bostäder ser till att våra hus uppfyller de krav som finns för ventilation. Våra bostäder är byggda för att klara av kyla och behålla värme, de är inte anpassade för extrema temperaturer.

Här kommer några tips på vad du själv kan göra för att sänka temperaturen i din lägenhet.

  • Stäng ute solen och värmen så gott det går under dagtid. Håll fönster och dörrar stängda och dra för persienner och gardiner.
  • Vädra på kvällen/natten när temperaturen ute är lägre än inomhus, försök ordna korsdrag. Du som bor nära marken bör inte sova med öppen balkongdörr eller öppna fönster på grund av inbrottsrisken. Tänk också på att stänga innan du går hemifrån.
  • Det kan vara skönt att använda en vanlig bords- eller golvfläkt eftersom luft som rör sig känns svalare. 

Undvik att göra det varmare 

  • Stäng av apparater som utstrålar värme, till exempel dator, TV och annan elektronik. Tänk på att stänga av dem helt, eftersom de genererar värme även i standby-läge.
  • Släck onödig belysning som har andra ljuskällor än LED. Till exempel lysrör och halogenlampor blir varma när de är tända.
  • Undvik att använda ugn, spis och diskmaskin under de varmaste timmarna på dagen.

Håll dig sval

  • Drick ordentligt med vatten.
  • Ha isbitar och glass i frysen att svalka dig med.
  • Ha på dig kläder i svala naturmaterial som andas.
  • Skölj handlederna med kallt vatten.
  • Ta ett kallt fotbad.
  • Svalka pannan eller nacken med en blöt handduk.

Utomhusmiljö

Får jag grilla på min balkong?

På grund av brandrisk får du inte grilla på balkong, altan eller nära husvägg med kol- eller gasolgrill. Att grilla med elgrill är tillåtet, men tänk på att även dem är starka värmekällor som kan skapa glöd. Du som hyresgäst behöver alltid tänka på dina grannar och se till att det sker på ett säkert sätt ur brandsynpunkt. Ha alltid vatten nära till hands så att du kan släcka om det behövs och tänk på att mycket grillos och högt prat kan störa dina grannar.

Vad gäller när jag hyr lägenhet/radhus med egen uteplats/trädgård?

När man hyr en lägenhet med uteplats eller ett radhus med egen trädgård så finns det några viktiga riktlinjer att följa:

1. Ansvar för trädgården eller uteplatsen:

Som hyresgäst är du ansvarig för skötseln av den tillhörande trädgården eller uteplatsen. Det innebär att du förväntas vattna, klippa gräs, rensa ogräs och hålla området i en god och välskött kondition.

2. Plantering av träd och buskar:

Vi ber dig avstå från att plantera stora träd eller buskar utan ett godkännande från AB Hultsfreds Bostäder. För att undvika eventuella komplikationer är det viktigt att konsultera med oss innan du påbörjar några större trädgårdsprojekt.

3. Återställningsskyldighet:

När du väljer att flytta från din hyresbostad har du återställningsskyldighet av trädgården eller uteplatsen. Det innebär att du förväntas lämna området i det skick det var i vid inflyttningen. Eventuella förändringar eller tillägg bör återställas till det ursprungliga skicket.

4. Avfallshantering:

Vänligen följ de lokala riktlinjerna för avfallshantering och se till att trädgårdsavfall och grövre material tas om hand på ett ansvarsfullt sätt. Återvinningsstationer eller specifika avfallshanteringsinstruktioner för området kan tillhandahållas.

 

Genom att respektera dessa riktlinjer hjälper du till att bevara trivseln och harmonin i vårt bostadsområde. Om du har några frågor eller behöver ytterligare information, är du välkommen att kontakta oss.

Skadedjur

Misstänker du skadedjur i din lägenhet?

Tyvärr händer det att småkryp som pälsängrar, råttor, kackerlackor eller vägglöss tar sig in i våra hus och hem. Skulle du drabbas av skadedjur i din lägenhet ska du genast anmäla det till Anticimex, 075-245 10 00 och sedan kontakta vår Tekniska förvaltning, 010-354 20 47 för delgivning. Åtgärder för detta täcks av fastighetens försäkring.

Inspektion och sanering

När Anticimex får in en anmälan om skadedjur bokar de först tid med dig för en inspektion. Inspektionen utförs av tekniker som besöker lägenheten för att kontrollera förekomst av skadedjur och behov av sanering. Därefter bokas tid för sanering.

Tänk på att du inte ska ställa ut angripna möbler i allmänna utrymmen, förråd eller grovsoprum eftersom risken då är stor att skadedjuren sprids till dina grannar.


GDPR

Vår policy för hantering av personuppgifter

Dataskyddsförordningen ersätter personuppgiftslagen

Den 25 maj 2018 ersattes PUL (personuppgiftslagen) av en ny dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation). Lagen är gällande i Sverige och inom hela EU/EES. Syftet är att öka dina möjligheter att bestämma över hur företag och organisationer hanterar uppgifter om dig och den data som skapas när du till exempel använder deras tjänster eller produkter.

Behandling av personuppgifter hos AB Hultsfreds Bostäder

På AB Hultsfreds Bostäder arbetar vi för att säkerställa en säker hantering av information och personuppgifter. Vi behandlar uppgifterna med stor omsorg. Du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter hos oss.

Vi behandlar personuppgifter bland annat i samband med att du söker bostad, när du sedan blir kund hos oss och även en tid efter att din tid som kund upphört. Vi hanterar även personuppgifter vid rekrytering och för medarbetare. Personuppgifter behandlas med respekt för individens integritet och i enlighet med rådande lagstiftning kring personuppgiftsbehandling. En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress.

Personuppgifter bevaras av företaget i enlighet med gällande lagstiftning så länge det är nödvändigt för att kunna leverera tjänster eller uppfylla lagkrav.

Personuppgiftsbehandling när du söker bostad

Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge som du står i vår kö. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och raderar dina personuppgifter.

Personuppgiftsbehandling när du erbjuds en bostad hos oss

När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla flera uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och kronofogdemyndigheten samt behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner du lämnar till oss.

Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla även de uppgifterna. Om du erbjuds ett särskilt boende eller gruppboende kommer vi att hämta in beslut från socialnämnden.

Vi sparar dina uppgifter så länge som de är relevanta och aktuella. Kreditupplysningar, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad en lägenhet hos oss på grund av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi dock bevara dina uppgifter i 3 månader efter avslagsbeslutet.

Personuppgiftsbehandling under hyresförhållandet

När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig.

Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta. Om du bor i en studentlägenhet kommer vi till exempel att kontrollera att du studerar.

Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag.

Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda enheter.

Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträden för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT-system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna förs över till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig.

Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att gälla.

Personuppgiftsbehandling när hyresförhållandet avslutas

Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från din lägenhet, men vissa uppgifter måste vi spara i minst två år därefter som till exempel hyresavtalet.

Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi att spara i sju år inklusive innevarande år.

Dina rättigheter

Dataskyddslagen innebär ett antal rättigheter till hur vi behandlar dina personuppgifter. Du har till exempel rätt att begära ett registerutdrag från oss över vilka uppgifter som finns om dig. Du har också rätt att begära att dina uppgifter rättas, kompletteras eller raderas. Detta gäller under förutsättningar att vi inte enligt lag eller annan rättslig förpliktelse måste spara dina uppgifter.

En begäran skall göras skriftligen, innehålla ditt namn och personnummer samt vara undertecknad av dig. Begäran skickas till; info@hultsfredsbostader.se.

Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.

Tillgänglighetsredogörelse

Är er webbsida tillgänglighetsanpassad?

Tillgänglighetsredogörelse

AB Hultsfreds Bostäder står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur hultsfredsbostader.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Brister i tillgängligheten på hultsfredsbostader.se

För närvarande är vi medvetna om att vi inte lyckats uppfylla alla kriterier i WCAG på bland annat följande punkter.

  • Delar av webbplatsen uppfyller inte kraven när det gäller exempelvis kontraster och formatering.
  • Vissa bilder på webbplatsen saknar alt-text.
  • Många tabeller på webbplatsen saknar tabellbeskrivningar.
  • Det finns e-tjänster och formulär som inte uppfyller tillgänglighetsprinciperna.

Vi har påbörjat ett arbete för att åtgärda tillgänglighetsbristerna samt utbilda oss inom lagstiftningen. 

Kontakta oss om du upplever hinder

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns. Du kan kontakta oss på:

E-post: info@hultsfredsbostader.se

Telefon: 010-354 20 46

Kontakta tillsynsmyndigheten

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs ovan.

 

Se även:  Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service Svensk författningssamling 2018:2018:1937 t.o.m. SFS 2019:995 - Riksdagen 

Skyddsrum

Vad är ett skyddsrum?

Ett skyddsrum är en del av en byggnad eller annan anläggning med förstärkta väggar, tak, golv och dörrar som kan stå emot tryckvåg eller splitter, brand, joniserande strålning och bråte från raserade hus. Skyddsrummet har ett eget ventilationssystem för att stänga ute giftiga gaser och radioaktivt damm.

Mer information hittar du på www.msb.se

När kan ett skyddsrum användas och av vem?

Skyddsrum kan användas av civilbefolkningen, inte militären, i händelse av krig. Då räknas de svenska skyddsrummen som allmän plats. Det innebär att vem som helst kan söka skydd i vilket skyddsrum som helst. Det spelar ingen roll om du är svensk medborgare eller inte.

Mer information hittar du på www.msb.se

Tillhör jag något speciellt skyddsrum?

Nej, vid fara under höjd beredskap ska du ta dig till det skyddsrum eller skyddade utrymme som är närmast.

Mer information hittar du på www.msb.se

Hur vet jag om det finns ett skyddsrum i min byggnad?

Alla hus hos AB Hultsfreds Bostäder där det finns skyddsrum är märkta med en skyddrumsskylt på fasaden.

Civilbefolkningen och skyddsrum är skyddade i väpnade konflikter och det är viktigt att veta var dessa finns. Därför är skyddsrum markerade med den internationella symbolen för civilt försvar. Det är en skylt med en orange ruta med en blå triangel.

Mer information hittar du på www.msb.se

Vem ställer iordning skyddsrummen?

Rent praktiskt underlättas iordningställandet om fastighetsägaren eller dennes representant tillsammans med andra tillgängliga personer hjälps åt. I till exempel ett flerbostadshus är det naturligt att de boende deltar i att ställa iordning skyddsrummet.

Mer information hittar du på www.msb.se

När ska jag gå till skyddsrummet?

I fredstid behöver du inte gå till något skyddsrum. De används endast i krig. Om det skulle bli ett flyglarm ska du omedelbart ta dig till ett skyddsrum eller i nödfall ett annat skyddande utrymme.

Mer information hittar du på www.msb.se

Vad ska finnas i ett skyddsrum?

I ett skyddsrum som har ställts i ordning ska det finnas vatten upptappat på kärl, värme, vetilation och toalettmöjligheter. Det finns inte livsmedel. I en krigssituation får du vara beredd på att det kan vara avbrott i exempelvis vatten-, el- och värmeförsörjningen till skyddsrummet.

Vad ska man själv ta med sig till skyddsrummet?

Bra att ta med till skyddsrummet:

  • Ficklampa
  • Vatten (i flaska)
  • Mat som tål rumstemperatur
  • Hygienartiklar
  • Toalettpapper
  • Mediciner
  • Första hjälpen-väska
  • Varma kläder
  • Värdehandlingar (Id-kort/körkort, kontanter, kontokort)
  • Nycklar
  • Mobiltelefon + laddare eller powerbank

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår